Tagi
piątek, 30 stycznia 2009
30.01.2009: Matteo Garrone: Gomorra (2008)

Garrone o filmie: "Surowy materiał, nad którym pracowałem, kręcąc Gomorrę, był tak mocny wizualnie, że filmowałem go najprościej jak to było możliwe, tak, jakbym by przechodniem, który znalazł się tam przez przypadek. Była to dla mnie najlepsza droga odtworzenia uczuć, których doświadczyłem, tworząc ten film".

Przekonujemy się o 16, najlepszy europejski film roku zapowiadają Diana Dąbrowska i Francesca Brancaccio.

piątek, 23 stycznia 2009
27.01.2009: Wokół dokumentalizmu. Etyka dokumentalisty

Rozmaite problemy, związane ze sferą etyki dokumentalisty, bardzo często stają się przedmiotem licznych, nierzadko burzliwych dyskusji i sporów, wybuchających w środowiskach twórców i krytyki filmowej. Bezpośrednim impulsem owych debat są najczęściej konkretne, nowo powstające filmy dokumentalne, skłaniające odbiorców i samych twórców do stawiania pytań o istnienie etycznych granic w zawodzie dokumentalisty. Bardzo często jednak dyskusjom tym nie towarzyszy jakakolwiek pogłębiona refleksja teoretyczna.

Temat etyki dokumentu jest zatem jednym z najbardziej istotnych, a zarazem najbardziej zaniedbanych obszarów teoretycznej refleksji nad kinem dokumentalnym. Referat będzie próbą zdania sprawy ze stanu badań, podejmowanych do tej pory na ten temat, na gruncie teorii kina dokumentalnego.

Na wystąpienie Andrzeja Michalaka i dyskusję zapraszamy we wtorek, 27 stycznia 2009, o 19. Spotykamy się w sali 7 Pałacu.

niedziela, 18 stycznia 2009
20.01.2009: Wokół dokumentalizmu. Marcel Ophuels i Errol Morris

Errol Morris powiedział, że "nic nie gwarantuje prawdy". Mimo tego, zarówno on, jak i Marcel Ophuels, postanowili jej szukać w rozmowach z ludźmi, dając widzom pole do wyciągania często szokujących wniosków. Sylwetki tych twórców będą przedmiotem kolejnego spotkania Koła. W pierwszej jego części zajmiemy się postacią Marcela Ophuelsa - mistrza techniki zwanej popularnie "gadającymi głowami", oraz stylem jego najważniejszych dzieł - "The Sorrow and the Pity" i "Hotel Terminus". Bohaterem drugiej części będzie Errol Morris - jeden z najważniejszych współczesnych dokumentalistów i człowiek, który może być nazwany spadkobiercą stylu Ophuelsa. Zajmiemy się tematyką jego filmów - od prostych historii z wczesnej twórczości aż po trudne dokumenty polityczne ("Mgły wojny: 11 lekcji z życia Roberta S. McNamary" i "Standard Operating Procedure"), użyciem inscenizacji w filmie dokumentalnym oraz - na przykładzie serialu telewizyjnego "First Person" - przybliżymy nowinkę techniczną wymyśloną przez Morrisa jaką jest interrotron.

Spotkanie poprowadzi Agnieszka Sadowska. Spotykamy się we wtorek, 20 stycznia 2009, o 19.00 w sali 7.

piątek, 16 stycznia 2009
21.01.2009: Ján Kadár i Elmar Klos: Pożądanie zwane Anada (1970/71)

Pożądanie zwane Anada (1970/71, 107 min.) to dziewiąty i ostatni wspólny film zdobywców Oscara Jána Kadára i Elmara Klosa. W dorobku twórców owa ballada filmowa, zrealizowana w koprodukcji czechosłowacko-amerykańskiej, stanowi pozycję nader interesującą: autorzy porzucili obecną we wcześniejszych filmach ambicję komentowania wydarzeń z życia społecznego i politycznego, nie próbowali po raz kolejny rozliczać się z trudną przeszłością kraju. Tym razem kanwą scenariusza stała się powieść Lajosa Zilahy’ego, której akcja rozgrywa się w latach 20. XIX wieku na węgierskiej prowincji.

Film opowiada dramatyczne losy spotkania żyjącego w harmonii z przyrodą rybakiem i tajemniczej kobiety – Anady, którą pewnego dnia bohater wyławia napoły żywą z ciemnych wód Dunaju. Wbrew samemu sobie Jánoš szaleńczo zakochuje się w Anadzie. Pod wpływem namiętności bohater staje się zdolny do każdej zbrodni. Skomplikowane łączenie sekwencji marzeń sennych i rzeczywistości nie pozwala na jednoznaczne określenie statusu oglądanych wydarzeń: co stało się naprawdę a co było tylko fantazją bohatera?

Projekcja odbędzie się w środę 21.01.2009 o godzinie 19.00 w kinie szkolnym PWSFTViT, ul. Targowa 61/63. Wstęp wolny. Film przedstawi Ewa Ciszewska.

poniedziałek, 12 stycznia 2009
13.01.2009: Wokół dokumentalizmu. Dokument jako terapia - kino Marcina Koszałki
Koło Naukowe Filmoznawców serdecznie zaprasza na kolejne spotkanie poświęcone dokumentalizmowi. Tym razem zajmiemy się nagradzanym i uznanym przez wielu za kontrowersyjne kinem Marcina Koszałki, autora między innymi "Takiego pięknego syna urodziłam", "Cały dzień razem", "Jakoś to będzie". Magdalena Wojciechowska przybliży nam sylwetkę artysty i jego praktykę twórczą, opowie o ewolucji tematycznej i formalnej, zabiegach terapeutycznych i różnych poziomach subiektywizacji.

Spotykamy się we wtorek, 13 stycznia 2009, o godzinie 19.00 w sali 7. Zapraszamy!
niedziela, 11 stycznia 2009
plan lekcji na styczeń

Styczniowe zajęcia Koła wyglądają co następuje:

- kształcimy się w zakresie dokumentalizmu:

6.01.2009 - Refleksywność - Nichols, Ruby [prowadzą Konrad Zieliński i Marcin Pieńkowski]

13.01.2009 - Dokument jako terapia - kino Marcina Koszałki [prowadzi Magdalena Wojciechowska]

20.01.2009 - 1. Odszczepieńcy, geniusze i wielka polityka. Tematyka i styl filmów Errola Morrisa. 2. Przez wywiad do prawdy, czyli technika "gadających głów" jako forma sztuki dokumentalnej w filmach Marcela Ophuelsa [prowadzi Agnieszka Sadowska]

27.01.2009 - Etyka dokumentalisty [prowadzi Andrzej Michalak]

spotkania odbywają się we wtorki, o 19.00 w sali 7.

- oglądamy i gadamy:

7.01.2009 - Rogopag w Szkole Filmowej

9.01.2009 - Drobneriada na kulturoznawstwie

21.01.2009 - Pożądanie zwane Anada w Szkole Filmowej

21.01.2009 - Lemonight: czeka nas zagłada

30.01.2009 - Gomorra

- a także, przeprowadzamy badania terenowe:

17.01.2009 - wyjazd do Wrocławia na wystawę Nam June Paika

13:56, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 06 stycznia 2009
21.01.2009: Lemonight. Czeka nas zagłada

Pewni naukowcy i wróżbici niezbicie dowodzą: koniec świata jest blisko. Wobec takiego obrotu spraw Lemonight nie może stać z boku, postanowiliśmy włączyć się w dzieło zniszczenia.

Studentów i niestudentów ze wszystkich stron zapraszamy 21 stycznia (w środę) do kina Cytryna na godzinę 20. Nowy rok rozpoczynamy filmami przedstawiającymi koniec. Koniec pojęty niejednoznacznie. Z jednej strony więc pokażemy film, którego tematyką jest życie po wojnie nuklearnej. Z drugiej zaś proponujemy katastrofę lokalną - zanikanie małych, hermetycznych społeczności.

Na początek "O-bi,. o-ba, koniec cywilizacji" Piotra Szulkina. Nie jest to pierwszy raz, kiedy pokazujemy film tego reżysera, w zeszłym roku oglądaliśmy jego debiut - "Golema". Po tym filmie planowana jest krótka przerwa na dyskusję, a następnie przypomnimy film Jerzego Kawalerowicza "Austeria".

Zapraszamy serdecznie!

13:23, filmoznawczo , lemonight
Link Dodaj komentarz »