Tagi
wtorek, 24 lutego 2009
4.03.2009: Lemonight feministyczny

Marzec zbliża się wielkimi krokami. Wraz z nim pewne święto, gromadzące na ulicach kolorowo ubranych ludzi płci obojga i pewne ilości brunatnej monokultury. Lemonight postanowił zająć stanowisko w tej sprawie: współdziałając z Nieformalną Grupą Łódź Gender, proponujemy wam pokaz dwóch filmów reżyserowanych przez kobiety o kobietach.

Pierwszy z nich to Dziewięć miesięcy Marty Meszaros, film z 1976 roku, opowiadający o losach młodej dziewczyny w ciąży w niedużym węgierskim miasteczku. O drugim filmie na razie cicho-sza, szykujemy małą niespodziankę.

Zaczynamy jak zwykle w środę, o godzinie 20.00 w Kinie Cytryna. Kiedy skończymy - któż to wie.

Zapraszamy serdecznie!

20:29, filmoznawczo , lemonight
Link Dodaj komentarz »
sobota, 14 lutego 2009
[przelozone]: Lemonight. Kino gangsterskie w wydaniu włoskim
Zapraszamy do Cytryny na kolejne spotkanie z cyklu Lemonight. Tym razem kino gangsterskie w wydaniu włoskim, czyli Gomorra i film niespodzianka. Prelekcję tego wieczoru wygłosi Diana Dąbrowska. Zapraszamy też do wzięcia udziału w dyskusji po projekcjach.
14:40, filmoznawczo , lemonight
Link Dodaj komentarz »
17.02.2009: Wokół dokumentalizmu. Dawno temu przed Nanookiem

Wczesne kino niefikcjonalne to biała plama na kartach kanonicznej historiografii filmowej. Opowieść o dziejach dokumentu zwykło się zaczynać od lat 20. i żywotów mitycznych pionierów: Roberta Flaherty’ego, Dżigi Wiertowa i Johna Griersona. Dopiero w drugiej połowie lat 90. przeogromna ilość materiałów niefikcjonalnych nakręconych na długo przed premierą Nanooka z Północy (1922) doczekała się rewaloryzacji. Proces powolnego wkraczania wczesnego kina niefikcjonalnego na arenę historycznofilmowych dociekań sam w sobie jest historią tyleż fascynującą, co edukującą. Pochylenie się nad przebiegiem tej quasi-Heglowskiej „walki o uznanie” może nam wiele powiedzieć o istotnych przemianach, jakie w ciągu ostatnich 30. lat zaszły wewnątrz zapoznanej dyscypliny historii filmu.

Pochylać się będziemy pod przewodnictwem Michała Pabisia, jak zwykle o 19 w sali 7.

plan lekcji na luty

Wracamy do świata aktywnych; propozycje na luty wyglądają następująco:

Dwa razy wybieramy się na projekcje:

[przełozone]: Lemonight: kino gangsterskie w wydaniu włoskim

25.02.2009: Věry Chytilovej Zbyt późne popołudnie fauna w Szkole Filmowej

oraz spotykamy 17.02.2009 podyskutować o referacie Michała Pabisia Dawno temu przed Nanookiem w ramach rozmów około dokumentalnych.

23 lutego 2009 o 19 spotykamy się z chętnymi do prowadzenia warsztatów. Zapraszamy osoby z talentem pedagogicznym, poczuciem misji dydaktycznej, chęcią zmieniania świata - oraz wszystkich, którzy po prostu chcą się włączyć w nasze edukacyjne działania. 

Jeśli jakiś szczególny problem okołofilmoznawczy leży Ci na sercu, i chciałabyś/chciałbyś go z nami przedyskutować, zapraszamy do włączenia się w przygotowywanie spotkań KNF.

14:28, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 12 lutego 2009
25.02.2009: Věra Chytilová: Zbyt późne popołudnie fauna (1983)

Jeden z najważniejszych czechosłowackich filmów lat osiemdziesiątych, "Zbyt późne popołudnie fauna", powstał według opowiadania Jiři'ego Brdečki, ojca nieśmiertelnej postaci Lemoniadowego Joe'a. Autorki scenariusza, dwie wielkie damy czeskiej kinematografii i zadeklarowane feministki: Věra Chytilová i Ester Krumbachová, bez zbędnych sentymentów rozprawiły się w filmie z postacią podstarzałego Don Juana, który absurdalnymi romansikami z młodymi dziewczętami stara się odsunąć widmo nieuchronnie zbliżającej się starości. Film jest mozaiką tragikomicznych przygód „fauna", który za fasadą dobrych manier i elokwencji skrywa wnętrze człowieka niepogodzonego z samym sobą i ze światem.

Projekcję poprzedzi wstęp Ewy Ciszewskiej. Spotykamy się w środę 25.02. o 18.45 w sali Kina Szkolnego PWSTViT, ul. Targowa 61/63, wstęp wolny

niedziela, 01 lutego 2009
Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału

KNF ogłasza mniej więcej tygodniową przerwę; ów tydzień można wszakże spędzić na rozważaniach na temat najnowszego pomysłu Koła, a mianowicie konferencji, którą KNF współorganizuje. Poniżej zaproszenie.

Koło Młodych Klasyków Uniwersytetu Łódzkiego, Koło Naukowe Filmoznawców UŁ, Koło Naukowe Romanistów UŁ i Międzywydziałowe Koło Teoretyków Kultury UŁ zapraszają na Ogólnopolską Konferencję Naukową Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału, która odbędzie się w dniach 28-29 maja 2009 roku. Konferencja jest skierowana do studentów i młodych naukowców zajmujących się humanistyką i naukami społecznymi.

Prawo wyróżnia przestępstwa i wykroczenia, te pierwsze zaś dodatkowo dzieli na zbrodnie i występki. Można więc zastanowić się, jakie mechanizmy decydują, co jest zbrodnią, występkiem, a co wykroczeniem i kto te prawa zmienia, pamiętając o tym, że funkcjonowanie tych pojęć jest ściśle związane ze świadomością społeczno-kulturową. Czy możemy mówić o zbrodni w majestacie prawa? Warto się również zastanowić nad związkiem między czynem zabronionym a reżimem społecznym i politycznym, począwszy od Imperium Rzymskiego po współczesne systemy, i poruszyć problematykę zbrodni wojennych, zbrodni politycznych czy zbrodni religijnych.

Księga Rodzaju dostarcza nam literacką reprezentację pierwszej zbrodni. Mitologia grecka i tragedie antyczne wprowadzają do kultury europejskiej całą plejadę zbrodniarzy. Na przestrzeni wieków wielu artystów uczyniło ze zbrodniarzy główne postaci swoich dzieł. Możemy zatem analizować reprezentacje czynów zabronionych we wszystkich dziedzinach artystycznych i we wszystkich epokach. Należy to czynić mając na uwadze liczne formy zbrodni i występków: np. przemoc fizyczną i psychiczną, zabójstwo, ludobójstwo, czy przestępstwa lżejszej wagi. Interesującą kwestią są różne sposoby reprezentacji czynu zabronionego w sztuce.

Sama twórczość artystyczna także bywa uznawana za wykroczenie. Zanim sądy zaczęły skazywać autorów, zakazane książki palono na stosach podczas publicznych egzekucji o charakterze egzemplarnym. Markiz de Sade za swoje lubieżne opowieści został skazany na wieloletnie więzienie. W latach sześćdziesiątych Jonasa Mekasa aresztowano za zorganizowanie pokazu "Flaming Creatures" Jacka Smitha, uznanego za obsceniczny. Dorota Nieznalska za swoją instalację „Pasja” trafiła na ławę oskarżonych za obrazę uczuć religijnych. Łamanie norm społecznych, czy nawet prawa, to niekiedy nieuniknione konsekwencje uprawiania sztuki. Jak zatem mówić o sztuce, której twórca jest banitą społecznym lub wręcz przestępcą?

Powyższe propozycje mogą być wskazówką dla uczestników konferencji, ale organizatorzy pozostają otwarci na wszelkie twórcze interpretacje tematu. Przewidywany jest druk materiałów pokonferencyjnych, jednocześnie organizatorzy zastrzegają prawo wyboru tekstów. Czas wystąpienia: nie powinien przekraczać 20 minut. Prosimy o nadsyłanie abstraktów do 2000 znaków w terminie 25 kwietnia 2009 roku; o przyjęciu referatu poinformujemy drogą mailową do 30 kwietnia. Przewidujemy opłatę konferencyjną – 60 złotych bez noclegu, 120 złotych z noclegiem.

Adres do korespondencji:
Katedra Filologii Romańskiej
ul. Sienkiewicza 21
90-114 Łódź
Email: mikrokosmoskryminalu [at] gmail.com
Blog: http://mikrokosmoskryminalu.blogspot.com/
 
Sekretarze Konferencji:
Małgorzata Galińska
Arkadiusz Fochtman
Michał Pabiś
Hanna Zaleska

Opieka naukowa:
Tomasz Majewski
Dagmara Rode
Anita Staroń