Tagi
piątek, 28 listopada 2008
zmiany, zmiany

Decyzją Walnego Zebrania Koła, 25 listopada władzę przejęli:

Bartek Zając jako przewodniczący (killy1 [at] o2.pl)

Michał Dondzik jako zastępca przewodniczącego (eldondzik [at] wp.pl)

Diana Dąbrowska jako sekretarz (diana_d21 [at] wp.pl)

03:08, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
szansa na spełnienie filmowych marzeń
Zostaliśmy zaproszeni do udziału w projekcjach oraz do układania programu kina szkolnego działającego przy PWSFTViT (Szkoła alias Filmówka). Jest to nie lada gratka: mamy szansę całkowicie bezpłatnie obejrzeć na dużym ekranie wszystko, co tylko sobie zażyczymy (o ile dany film będzie w zbiorach Szkoły lub Muzeum Kinematografii).

Pierwsza projekcja z naszym udziałem odbędzie się w środę 17.12. o godzinie 19.00. Obejrzymy "Gdy przychodzi kot" (1963) Vojtecha Jasny'ego. Seans poprzedzi wstęp Ewy Ciszewskiej.

Diana Dąbrowska, sekretarz KNF, czeka na sygnały od Was. Zdradźcie swoje filmowe fantazje. Obnażcie najskrytsze pragnienia. I do zobaczenia podczas projekcji! Listy kierujcie: diana_d21 [at] wp.pl
03:07, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
plan zajęć na grudzień

Kontynuujemy samokształcenie wokół dokumentalizmu:

2.12.2008: refleksywność - Nichols, Ruby [prowadzą Konrad Zieliński i Marcin Pieńkowski] - z rozmaitej natury tzw. obiektywnych przyczyn spotkanie przełożone na 6.01.2009.

9.12.2008: wczesne trawelogi jako filmowa etnografia [prowadzą Michał Pabiś i Łukasz Biskupski]

16.12.2008: fukeiron - teoria krajobrazów [prowadzi Bartek Zając].

Spotkania zaczynają się o 19.00 w sali 7. W sprawie tekstów do przygotowania na zajęcia w pdf-ie prosimy pisać: filmoznawczo [at] gazeta.pl

Zamierzamy także dwukrotnie wychynąć z Biedermanna:

17.12.2008 wybieramy się do Szkoły Filmowej na projekcję "Gdy przychodzi kot" w reżyserii Vojtecha Jasnego, poprzedzoną prelekcją Ewy Ciszewskiej. Jest to jednocześnie spotkanie inaugurujące współpracę z kinem szkolnym PWSFTviT, o której szerzej tu.

Wieczór kontynuujemy w Kinie Cytryna, gdzie świętujemy dwudzieste piąte urodziny Koła. Tak, Koło jest AŻ tak stare :) Urodziny uświetni pokaz filmu Béli Tarra "Szatańskie tango". O wszystkich planowanych atrakcjach doniesiemy we właściwym czasie, teraz zaś odnotowujemy, że świętować zaczynamy o 22.30.

19.12.2008 spacerujemy do ms2 , gdzie o 18.00 oglądamy filmy Lutza Dammbecka.

A także,

10.12.2008 dyskutujemy o Ameryce w ramach spotkania Lemonight o 20.00 w Kinie Cytryna.

Zapraszamy!

03:00, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
środa, 26 listopada 2008
6.01.2009: Wokół dokumentalizmu. Refleksywność - Nichols, Ruby

Zapraszamy we wtorek, 2 grudnia 2008 o 19.00 w sali 7 na kolejne spotkanie samokształceniowe: zajmujemy się częścią tekstu Nicholsa poświęconą trybowi refleksywnemu oraz artykułem Jay'a Ruby'ego "The Image Mirrored: Reflexivity and the Documentary Film". Ruby stara się dookreślić znaczenie terminu, wyraźnie odróżniając go od pokrewnych, często błędnie uważanych za synonimiczne (np. autobiograficzność). Autor sytuuje zjawisko refleksywności przekazów audiowizualnych w kontekście historyczno-kulturowym i choć skupia się przede wszystkim na filmie dokumentalnym, to obszerne partie tekstu poświęca kinu fabularnemu, w którym techniki refleksywne, jak zauważa, pojawiają się częściej.

Spotkanie poprowadzą Konrad Zieliński i Marcin Pieńkowski. Po tekst do przeczytania piszemy: filmoznawczo [at] gazeta.pl.

czwartek, 20 listopada 2008
25.11.2008: Wokół dokumentalizmu. Nichols

We wtorek, 25 listopada 2008 o 19.30, sala 6, zapraszamy na spotkanie z tekstem Billa Nicholsa "Documentary Modes of Representation", rozdziałem jednej z najważniejszych książek, traktujących o poetyce kina dokumentalnego – „Representing Reality”. Autor dokonuje w nim klasyfikacji modeli dokumentalizmu, wyróżniając cztery modele: „tłumaczący” (perswazyjny), obserwacyjny, interaktywny oraz refleksywny. To rozszerzenie perspektywy względem jego wcześniejszego dzieła „Ideology and the Image”, poruszającego się po podobnym polu badawczym, ale wyróżniającego zaledwie dwa modele. Podział, choć dokonany przez amerykańskiego teoretyka w 1990 roku, wciąż stanowi najbardziej aktualną klasyfikację modeli dokumentalizmu, do której odwołują się kolejni autorzy, piszący o poetyce kina dokumentalnego.

Prośby o pdf prosimy słać na filmoznawczo [at] gazeta.pl. W roli przewodnika występuje Konrad Zieliński.

ps: zaś o 19 odbędzie się Walne Zebranie Koła, na którym zostaną wybrane nowe władze. Przyjdzcie i wybierzcie swój Zarząd!

poniedziałek, 17 listopada 2008
21.11.2008: Etyka, estetyka - zwierciadła Yukio Mishimy

W 1970 Mishima, wybitna postać japońskiej literatury, teatru (także kina) popełnił harakiri. Pragnął w ten sposób zamanifestować swój sprzeciw wobec degradacji japońskiego ducha narodowego. Samobójcza śmierć Mishimy, a także jego kontrowersyjna twórczość, w której w pewnym sensie przygotowywał się do tego ostatecznego gestu, będzie tematem piątkowego spotkania Koła Naukowego Filmoznawców UŁ. Dyskusję poprzedzi projekcja krótkometrażowego filmu Mishimy Patriotyzm (1966). Spotkanie poprowadzi Bartek Zając.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych włączeniem się w prace KNF - podczas tzw. części organizacyjnej omówimy plany na ten rok akademicki. Wszelkie pomysły mile widziane. Zaczynamy o 15.30.

niedziela, 09 listopada 2008
nazwiska, adresy, kontakty...

KNF - filmoznawczo [at] gazeta.pl

Lista dyskusyjna - wesoly-ekranik [at] googlegroups.com

Opiekunka KNF - Dagmara Rode (dagmara.rode [at] gmail.com)

Wsparcie rzeczonej - Ewa Ciszewska (ewa.ciszewska [at] gmail.com)

Przewodniczący KNF - Bartek Zając (killy1 [at] o2.pl)

Zastępca Tegoż - Michał Dondzik (eldondzik [at] wp.pl)

Sekretarz - Diana Dąbrowska (diana_d21[at] wp.pl)

... i adres całkiem niewirtualny:

Koło Naukowe Filmoznawców

Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ

ul. Franciszkańska 1/5

91-431Łódź

20:50, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »
burzliwe losy, czyli KNF historia krótka

Oczywiście, na początku był chaos.

Potem powstał Zakład (Wiedzy o Filmie), a przy nim - Koło Naukowe Filmoznawców. Najstarsi mędrcy nie pamiętają, kiedy to się stało - ale było to dawno, dawno temu. Jak z każdą instytucja - raz bywało lepiej, raz gorzej; wszystko zależy bowiem od chęci i inicjatywy tych, którzy chcą się w to bawić.
Oprócz cyklicznych spotkań (zazwyczaj we własnym gronie, a niekiedy z udziałem zaproszonego gościa), raz na jakiś czas udaje się znaleźć fundusze na przedsięwzięcia inne. Z archiwum wynika, że działo się całkiem sporo - bilans ostatniej "dziesięciolatki" przedstawia się następująco:


1996 - Studencka Konferencja Naukowa - z okazji 100 lat kina (nagrodzony m.in. Maciej Ożóg, dziś adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ).

1997 - wyjazd do Francji i organizacja przeglądu "Młodzi w Europie" (tak, to był czas, kiedy fundusze europejskie były na wyciągnięcie ręki). Kierownikiem "wycieczki" była dr Bronisława Stolarska, a najaktywniejszym uczestnikiem - Tomasz Majewski (uwaga jak wyżej).

1998 - wyjazd na festiwal filmowy do Cottbus (wydarzenie towarzyskie: dr Tomasz Kłys na scenie z Kasią Figurą).

1999 - kilka spotkań z twórcami kina dokumentalnego (pamiętne spotkanie z Michałem Rosą).

2000 - I tom studencki ("Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o kinie współczesnym", red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko).

2001 - idziemy za ciosem, czyli druga zbiorówka ("Lutra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji", red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko). Pojawia się byt poniekąd efemeryczny - Sekcja Sztuki Mediów, która wybiera się na Biennale Sztuki Mediów WRO.

2002 - Studencka Konferencja Naukowa "Kino- Media - Emocje" i 40 uczestników z całej Polski. W konkursie (jury przewodniczyła prof. Grażyna Stachówna z UJ) zwyciężają "nasi" (Katarzyna Prajzner i Magdalena Jabłkowska, obecnie pracownice Katedry).

2003 - wyjazd SSM do Wrocławia na Biennale Sztuki Mediów WRO pod wodzą Dagmary Rode. Ukazuje się pokonferencyjna książka "Film: fabryka emocji", red. K. Klejsa, T. Kłys.

2004 - Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie. Kto był - wie co się działo. Tadeusz Sobolewski komplementuje gazetę przygotowywaną przez Żeński Zespół Redakcyjny (a szczególnie wywiady z Piotrem Szulkinem, Janem Jakubem Kolskim i Robertem Glińskim).

2005 - Dwa wyjazdy: Biennale Sztuki Mediów WRO i Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie. Krytycznofilmowych sukcesów ciąg dalszy. Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa "Kino najnowsze - dialog ze współczesnością", której sekretarzowała Magdalena Saryusz-Wolska.

2006 - już tradycyjnie, Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie. KNF współorganizuje Międzynarodową Konferencję Naukową "O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej" w ramach 1. Międzynarodowego Festiwalu Filmu Queer "a million different loves!?", odbywającego się w Łodzi i Lipsku. Sekretarzem Konferencji (i dyrektorem artystycznym festiwalu) jest Paweł Sołodki. W międzyczasie powstaje Sekcja Queer, która w semestrze letnim roku akademickiego 2005/2006 prowadzi regularne spotkania seminaryjne.

2007 - tradycji staje się zadość: wyjazdy na Biennale Sztuki Mediów WRO i Lubuskie Lato Filmowe. Cyklicznym spotkaniom referatowo-dyskusyjnym towarzyszy nowy projekt, czyli warsztaty filmoznawcze dla młodzieży. Członkinie i członkowie KNF inicjują powstanie DKF Lemonight, który rozpoczyna działalność na początku roku 2008 w Kinie Cytryna.

2008 - tym razem nietradycyjnie: letni obóz naukowy odbywa się podczas Ińskiego Lata Filmowego; oprócz gazety, przygotowanej przez zespół pod kierownictwem Ewy Ciszewskiej, Dagmary Rode (naczelne) i Tomka Nowaka (składacz), uczestnicy obozu są współautorami festiwalowego katalogu. KNF prowadzi warsztaty dla podopiecznych Miejskiego Ośrodka Socjoterapii nr 3 w Łodzi i Gminnego Ośrodka Kultury w Tuchomiu. W roku akademickim 2007/2008 funkcję przewodniczącej KNF pełniła Joanna Tercjak.

Konrad Klejsa (opiekun KNF w latach 2004-2007)

Dagmara Rode (opiekunka KNF od 2007 roku).

20:36, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »