Tagi
środa, 24 grudnia 2008
9.01.2009: Drobneriada na kulturoznawstwie

Studentów wszystkich maści, kierunków i wyznań metodologicznych zapraszamy serdecznie na nietypowe, bardzo ożywione i kontaktowe spotkanie Koła Naukowego Filmoznawców. Obejrzymy film "Chciałoby się, czyli enigmy umysłu Stefana Drobnera" (34 min., 2008), spotkamy się z jego realizatorami – Piotrem Romanowskim i Adamem Wichrem - oraz poznamy sprawcę całego zgiełku, Pana Stefana Drobnera.

Bohaterem filmu jest pozornie zwyczajny mieszkaniec Łodzi – w rzeczywistości barwna i fascynująca osobowość. Pan Stefan jest wynalazcą, konstruktorem, myślicielem i niezwykle sympatycznym człowiekiem.

Zapraszamy nadzwyczaj serdecznie!
Piątek 9.01.2008 godzina 15.30, sala 07
Wstęp bardzo wolny.

niedziela, 21 grudnia 2008
7.01.2009: Godard, Gregoretti, Pasolini, Rosselini: Rogopag (1963)

W styczniu odbędzie się druga odsłona projektu realizowanego przez KNF ze Szkołą Filmową. Po inauguracyjnej grudniowej projekcji baśniowej satyry „Gdy przychodzi kot” (1963) Vojtěcha Jasný'ego, w nowym roku zapraszamy na spotkanie z nowelowym filmem Rogopag" (1963). Pier Paolo Pasolini w „Twarogu” wyśmieje fałszywie pojmowaną religijność, Roberto Rosselini w neorealistycznym eseju „Dziewictwo” podejmie kluczowy dla całego kina temat związku iluzji i realności, Jean-Luc Godard w „Nowym świecie” – swoistej zapowiedzi pełnometrażowego „Alphaville” (1965) – odsłoni przed nami krajobraz Paryża po apokalipsie, natomiast Ugo Gregoretti przedstawi świat pewnej włoskiej rodziny owładniętej szałem konsumeryzmu.

projekcja odbędzie się w środę 7.01.2008 o godzinie 19.00 w kinie szkolnym PWSFTViT, ul. Targowa 61/63. Wstęp wolny.

środa, 10 grudnia 2008
10.12.2008: Lemonight. Słowo o Ameryce

Lemonight - czyli nasz mały projekt związany z kinem Cytryna. "Lemon Night", jak to niektórzy usiłują wymówić, też zachowuje sens, choć nie brzmi tak ładnie. Pomysł jest prosty. Wymyślamy chwytliwy temat, do którego dopasowujemy dwa filmy. Spotykamy się z cytrynowymi widzami w środy wieczorem, mniej więcej raz na dwa tygodnie. Po pokazie pierwszego zachęcamy ich do dyskusji.

"Celem Lemonight jest stworzenie przestrzeni, umożliwiającej widzowi alternatywną formę uczestnictwa w kulturze filmowej. Podczas cyklicznych spotkań prezentowane sa wartościowe i ciekawe dzieła polskiego oraz światowego kina". Tak o nas piszą na stronie internetowej kina. Ładnie, prawda? Lemonight jest nadto projektem współfinansowanym przez PISF, co - jeśli się postarać - może nam dać całkiem spore możliwości.

Dziś, czyli 10.12 odbywa się spotkanie numer 3 w tym roku.
Pokazujemy dwa filmy, które wprawdze miały swoją premierę w Polsce nie tak dawno temu, ale wierzymy że wspomniana "alternatywna forma uczestnictwa" przyciągnie widzów. Oglądamy "Tajne przez poufne" braci Coen i "Rodzina Savage" Tamary Jenkins. Start o godzinie 20. Dyskusję planujemy po filmie braci.

19:18, filmoznawczo , lemonight
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 09 grudnia 2008
16.12.2008: Wokół dokumentalizmu. Teoria krajobrazów i filmy krajobrazowe

Yuriko Furuhata, podążając za założenami teorii krajobrazów, przeprowadza krytykę japońskiego filmu dokumentalnego późnych lat 60-tych. Filmy krajobrazowe, składające się z serii statycznych kadrów, pozbawionych łączników tworzących narrację, stanowiły antytezę zaangażowanych politycznie dokumentów zorientowanych na udramatyzowaną akcję i rejestrację "epokowych wydarzeń".

Mimo odejścia od rejestracji wydarzeń na rzecz radykalnej bez-zdarzeniowości, filmy krajobrazowe pozostawały polityczne. Zmieniał się tylko cel krytyki. Nie była już nim władza upostaciowiona w oddziałach prewencyjnych, pacyfikująca manifestacje studentów i robotników, ale sam krajobraz, zurbanizowana przestrzeń miejska, stanowiąca foucaultowski diagram władzy.

Spotkanie poprowadzi Bartek Zając, zaczynamy o 19.00 w sali 7. W sprawie tekstu prosimy pisać pod ten adres, co zwykle.

czwartek, 04 grudnia 2008
9.12.2008: Wokół dokumentalizmu. Wczesne kino
Tym razem sięgamy do początków kina. Czytamy 'To the World the World We Show': Early Travelogues as Filmed Etnography Alison Griffiths. Autorka analizuje wczesne trawelogi z dwóch przecinających się perspektyw: jako filmy, które wykorzystywały wyobrażenia o antropologicznym obiektywizmie, jednocześnie odpowiadając komercyjnym wymaganiom rozwijającego się przemysłu filmowego, z drugiej zaś jako element szerszej dyskusji o możliwościach kina jako narzędzia obywatelskiej edukacji i kolonialnej propagandy.
Więcj dowiemy się na spotkaniu, na którym po meandrach wczesnego kina oprowadzą nas Michał Pabiś i Łukasz Biskupski. Po tekst do przeczytania piszemy: filmoznawczo [at] gazeta.pl