Tagi
wtorek, 31 marca 2009
3.04.2009: Filmowe oblicza nudy. Alain Resnais: Zeszłego roku w Marienbadzie (1961)

W najbliższy piątek zapraszamy na projekcję Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais. Dotychczasowe rozważania na temat nudy postaramy się skonfrontować z filmem, który przez jednych uznany został za arcydzieło, przez innych - za doskonałą ilustrację dla tematu naszych rozważań. Seans odbędzie się o godzinie 15:30 w sali nr 7.

17:34, filmoznawczo , nudne wtorki
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 marca 2009
27.03.2009: Oblicza nudy w kinie modernistycznym

"L'ennui n'a pas de figure" - "Nuda to bezkształt, przybierający wiele zmiennych form i masek" - interpretuje komentator Paula Valery'ego. Jak zatem mówić o nudzie w kontekście estetyki? Co kino ma jej do zaoferowania? W co przebiera się nuda? I gdzie jest jej miejsce w meandrach nowoczesności i ponowoczesności? Analiza fragmentów filmów Alaina Resnais, Michelangelo Antonioniego oraz Jean-Luca Godarda będzie próbą odpowiedzi na te pytania. Zajmiemy się nimi już na najbliższym spotkaniu, poświęconym nudzie filmowej, w piątek o 15.30 w sali 7. W świat "bezkształtnej nudy" wprowadzi nas Gość Specjalny - Joanna Tercjak.

Serdecznie zapraszamy!

17:23, filmoznawczo , nudne wtorki
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 16 marca 2009
18.03.2009: Shohei Imamura: Ballada o Narayamie (1983)

Zrealizowana w 1983 "Ballada o Narayamie" - adaptacja opowiadania Shichirô Fukazawy - to pierwsze z dwóch dzieł Imamury, które canneńskie jury zdecydowało się nagrodzić Złotą Palmą. W latach 60. Imamura uznawany był za jednego z najważniejszych twórców japońskiej nowej fali, choć jego filmy różniły się znacznie od intelektualnego kina Oshimy czy wysmakowanych estetycznie obrazów Shinody. Imamury nie interesowało życie lewicujących studentów, w tym sensie plasował się raczej na marginesie japońskiej kontestacji. Swoją uwagę skupiał raczej na nizinach społecznych. Być może najlepszym podsumowaniem jego twórczości jest wysnuta przez japońskiego artystę paralela między "dolnymi partiami ludzkiego ciała a nizinami społecznymi". Imamura twierdził że podobnie jak genitalia ludzkie pozostają w ukryciu, determinując jednak w dużej mierze całe nasze życie, tak również ludzie z niskich warstw społecznych, ukryci w cieniu tego, co oficjalne i w pełni akceptowane, stanowią o tym, co w danej kulturze autentyczne i wartościowe. Ta analogia między ludzką naturą, ludźmi z marginesu i odkrywaniem prawdziwego obrazu Japonii zyskuje w filmach Imamury niepokojący kształt. W jego filmach wiele jest dystansującego humoru, który towarzyszy "patologiom życia codziennego" - pornografii, kazirodztwu, a nawet przypadkom zoofilii, jak ma to miejsce w "Balladzie o Narayamie". Malująca się w tych obrazach tęsknota japońskiego reżysera to tęsknota za światem wypieranym przez cywilizację.

W "Balladzie..." Imamura opowiada o mieszkancach górskiej wioski, w której bieda i ciężki życie w naturalnym środowisku zmuszają ludzi do ustanowienia surowego prawa; po osiągnięciu określonego wieku starzy ludzie, którzy z punktu widzenia zamkniętej społeczności przestają być produktywni, zmuszeni są odejść w góry - na szczyt tytułowej Narayamy - by tam samotnie oczekiwać śmierci. W tej opowieści idealizowana natura i życie w zgodzie z jej rytmem sąsiaduje z okrucieństwem. Wydźwięk filmu nie jest więc jednoznaczny.

Spotykamy się w środę 18.03. o godz. 18:45 w sali Kina Szkolnego PWSTViT, ul. Targowa 61/63, wstęp wolny. Film przedstawi Bartosz Zając.


 

niedziela, 15 marca 2009
17.03.2009: Nuda filmowa - uwagi wstępne

Z nikim nie wynudzisz się tak, jak z Kołem Naukowym Filmoznawców...

Rozpoczynamy cykl spotkań poświęconych nudzie w filmie. Nudę można nazwać efektem "czasu pustego", to znaczy braku znaczącej, jakościowej zmiany w przepływie obrazów. Jako taka, jest ona zarówno jakością odbioru, jak i pewną cechą tekstu filmowego, która może być estetycznie zamierzona . Wystąpienie skupi się na dwóch odmianach filmowej nudy, które można określić jako nudę semantyczną i asemantyczną - co zostanie zilustrowane na przykładach filmów Daniela Szczechury, Andrieja Tarkowskiego i Wima Wenders. Uwagi wstępne poczyni Gość Specjalny, dr Tomasz Majewski.

Rozpoczynamy o 19.30 w sali 7. Zapraszamy!

17:53, filmoznawczo , nudne wtorki
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 09 marca 2009
11.03.2009: Lemonight i Gus Van Sant

Van Sant i Oscary. Znowu?, chciałoby się zapytać. Ten wyjątkowy reżyser zdaje się dzielić swój czas między niszowe kino, które jednych męczy a drugich zachwyca, i tak zwany "porządny mainstream". Po całkiem udanym flircie z Hollywood, którego owocem był Buntownik z wyboru i po nieco wtórnym Szukając siebie, kolejne podejście Van Santa do kina popularnego zaowocowało Oscarem dla Seana Penna za główną rolę męską w filmie Milk.

W najbliższą środę Lemonight proponuje spotkanie z tym właśnie reżyserem. Na początek serwujemy Obywatela Milka, przed którym Paweł Sołodki wygłosi krótką prelekcję. Po przerwie Mala Noche, pełnometrażowy debiut Van Santa wg. prozy Walta Curtisa. Początek spotkania jak zwykle o 20.00.

Zapraszamy!

01:02, filmoznawczo , lemonight
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 01 marca 2009
3.02.2009: Akcja edukacja + walne zebranie

W najbliższy wtorek spotykamy się, urozmaicając miły cykl dyskusji o dokumentalizmie, by obgadać sprawę projektów związanych z edukacją, które przedsięwzięło KNF. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych niesieniem kaganka. Gwarantujemy różnorodność doznań edukacyjnych, dużo pracy, trochę satysfakcji oraz - wedle zapotrzebowania - wypełnienie stosownych rubryczek dzienniczka praktyk.

Zaś o 20.30 - specjalnie dla osób uczęszczających na wtorkowe fakultety - odbędzie się walne zebranie członków i członkiń Koła. Kilka spraw czeka na przedyskutowanie, a kilka decyzji - na podjęcie. 

17:19, filmoznawczo , KNF
Link Dodaj komentarz »