Tagi
poniedziałek, 25 maja 2009
Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału - program konferencji

Piątek, 29 maja 2009

10.00 Otwarcie konferencji

10.15 – 11.45
Monika Samsel-Chojnacka (Wyższa Szkoła Humanistyczna w Gdyni)
Kto zabił i kogo wytropił komisarz Wallander – czyli o portrecie mordercy w powieściach Henninga Mankella
Marta Madejska (Uniwersytet Łódzki)
Od towarzysza zbrodni do zbrodniarza. Papieros w filmie noir
Monika Goździkowska (Uniwersytet Łódzki)
Zbrodnia w filmowym świecie Akiego Kaurismäkiego

11.45 – 12.00 Przerwa na kawę

12.00 – 14.00
Aleksandra Araszkiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
Incest w starożytności. Kazirodztwo w Metamorfozach Owidiusza
Dorota Marciniuk (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Przykłady zbrodni dzieciobójstwa w literaturze greckiej
Aleksandra Wacławczyk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
Winny czy niewinny? Problem ludzkiej zbrodni i kary boskiej w hymnach Kallimacha z Cyreny
Agata Winer (Uniwersytet Łódzki)
Szamanka Żuławskiego – kanibalizm jako zbrodnia doskonała?

14.00 – 14.30 Zwiedzanie Pałacu Biedermanna

14.30 – 15.15 Obiad

15.15 – 17.15
Izabela Koczkodaj (Uniwersytet Warszawski)
Zbrodnie (nie)popełnione. Wariacje na temat Zbrodni i kary w polskiej literaturze popularnej przełomu XIX i XX wieku
Malwina Wadas (Uniwersytet Łódzki), Igor Rakowski-Kłos (Uniwersytet Łódzki)
Degeneracje i morderstwa w Szatanie Łodzi – sens i konstrukcja
Martyna Jastrząbek (Uniwersytet Łódzki)
Stefana Themersona Wykład prof. Mmaa – o przypadku homo-zbrodni
Katarzyna Kula (Uniwersytet Łódzki)
Zbrodnia a magia w literaturze szesnastowiecznej: historie tragiczne i canards

15.15 – 17.15
Patrycja Włodek (Uniwersytet Jagielloński)
Raymond Chandler, hard-boiled fiction i film noir
Anna Miller (Uniwersytet Łódzki)
Śledztwo w sprawie gatunku poza wszelkim podejrzeniem – giallo-politico we włoskim kinie lat 70.
Diana Dąbrowska (Uniwersytet Łódzki)
Gomorra, czyli topografia zbrodni
Michał Dondzik (Uniwersytet Łódzki)
Ręce do góry, czyli bandyci, mafia i oligarchowie we współczesnym kinie rosyjskim

17.15 – 17.30 Przerwa na kawę

17.30 – 19.00
Wiktor Marzec (Uniwersytet Łódzki)
Kryminalizacja i ekskluzja praktyk cielesnych BDSM
Paweł Sołodki (Uniwersytet Łódzki)
Przemoc seksualna w (para)dokumentalnym filmie nurtu mondo
Anna Magdalena Zielińska (Uniwersytet Gdański)
Przemoc seksualna w malarstwie orientalizującym XIX/XX wieku

19.00 – 19.30 Kolacja

Spotkanie w Kinie Cytryna, ul. Zachodnia 81/83


20.00 Wykład Bogdana Banasiaka Koncepcja „czystej zbrodni” Markiza de Sade – doznanie i poznanie

21.00 – 2.00 Tematyczne projekcje filmowe [m.in. kolektyw Trankil' Le Chat i filmy Szymona Kabały, Miłosza Margańskiego i Roberta Procha] i atrakcje taneczne

Sobota, 30 maja 2009

9:30 – 10.00 Śniadanie

10.00 – 11.30
Kamila Mrozek (Uniwersytet Łódzki)
Nad wdzięcznością i przyzwoitością góruje zawsze głos moich pragnień. Motyw l’acte gratuit w utworze André Gide’a Tezeusz
Błażej Kurowski (Uniwersytet Łódzki)
Frenologiczny obraz przestępcy według Cezara Lombrozo i jego wpływ na przedstawienie postaci w dziełach Emila Zoli Bestia ludzka, Teresa Raquin i Germinal
Anna Ciarkowska-Woźniak (Uniwersytet Łódzki)
Na granicy szaleństwa – na granicy zbrodni

11.30 – 11.45 Przerwa na kawę

11.45 – 13.45
Patrycja Bobowska-Nastarzewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Źródło zła w człowieku. Próba analizy problematyki „przewiny” na przykładzie symboli i mitów zawartych w Symbolice zła Paula Ricœura
Joanna Papiernik (Uniwersytet Łódzki)
Zbrodnia wynikiem niewiedzy? Kilka uwag o intelektualizmie etycznym na podstawie sporu Sokratesa z Kalliklesem
Barbara Gryczan (Uniwersytet Warszawski)
Przypowieść o Kainie i Ablu jako komentarz do Holokaustu w wierszu Dana Pagisa Napisano ołówkiem wewnątrz zaplombowanego wagonu
Kinga Białek (Uniwersytet Warszawski)
Zbrodnia czy ofiara? O pewnym morderstwie w miasteczku Daszia (M.J. Berdyczewski, Czerwona jałówka)

13.45 – 14.30 Obiad

14.30 – 16.00
Katarzyna Miłoszewska (Uniwersytet Jagielloński)
Zbrodnia w bułgarskiej literaturze kobiecej na przykładzie powieści Emilii Dworjanowej Passion, albo śmierć Alicji
Małgorzata Królińska (Uniwersytet Gdański)
Gwałt w literaturze i sztuce – analiza zbrodni w oparciu o motywy postępowania sprawców i psychikę ofiary
Anna Dubois (Uniwersytet Łódzki)
Zbrodniarki i motywy ich zbrodni we francuskim opowiadaniu pierwszej polowy XVII wieku

14.30 – 16.00
Borys Martela (Uniwersytet Łódzki)
Niezbędni grzesznicy – lichwiarze średniowiecznej Europy
Łukasz Szkopiński (Uniwersytet Łódzki)
Afera naszyjnikowa w listach i pamiętnikach z epoki
Agata Andrzejewska (Uniwersytet Łódzki)
Siedem grzechów głównych – symbolika i ikonografia wybranych przedstawień XV- i XVI-wiecznej Europy

16.00 – 16.15 Przerwa na kawę

16.15 – 18.15
Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki), Bartosz Lewandowski (Uniwersytet Łódzki)                 Prawo w filmie polskim i amerykańskim
Bartosz Zając (Uniwersytet Łódzki)
Poza zasadą dobra i zła. Zbrodnia w kinie japońskiej nowej fali
Michał Pabiś (Uniwersytet Łódzki)
Hollywoodzki mainstream historyczny jako zbrodnia przeciw Historii, czyli odpowiedź na pytanie: czy Mel Gibson jest psychopatą?
Piotr Wąsowski (Uniwersytet Łódzki)
„Sztuczne zbrodnie”, czyli wolność twórczości artystycznej z art. 73 Konstytucji RP

18.15 Zakończenie konferencji

Miejsce obrad: Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Franciszkańska 1/5

Abstrakty do pobrania:
http://magnolia.tichou.org/~max/abstrakty.pdf

poniedziałek, 11 maja 2009
14-15.05.2009: Chantal Akerman

W ramach cyklu spotkań SPOŁECZEŃSTWO SPEKTAKLU/kontestacje zapraszamy na retrospektywę Chantal Akerman.

Miejsce: księgarnia mała litera art., sala projekcyjna ms2, Ogrodowa 19.

Czas: 14 maja, czwartek

15:00  Cykl poprzedzi wstępem Monika Goździkowska
15:30  Wieści z domu (News from home, 85 min.)
17:00  Hotel Monterey (60 min.)
18:30  Jeanne Dielman (193 min.)

15 maja, piątek

15:00  Spotkania Anny (Les rendez-vous d'Anna, 122 min.)
17:15  Przeleć moje miasto (Saute ma ville, 13 min.) + Pokój (La chambre, 11 min.
18:00  spotkanie z Marylin Watelet, prow. Paweł Sołodki
19:00  Ja, ty, on, ona (Je tu il elle, 82 min.)

Chantal Akerman (ur.1950), belgijska reżyserka tworząca we Francji i Stanach Zjednoczonych. W wieku piętnastu lat, po obejrzeniu Szalonego Piotrusia Jeana-Luca Godarta, Chantal Akerman postanowiła, że jej przyszłość będzie związana z filmem. Po ukończeniu liceum dostała się do INSAS, szkoły filmowej w Brukseli, w której spędziła cztery miesiące. Po nakręceniu swojego pierwszego filmu krótkometrażowego Saute ma ville (Przeleć moje miasto) w 1968 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie poznała dzieła takich postaci jak Micheal Snow czy Stan Brakhage. Pod wpływem awangardy nowojorskiej Akerman skłoniła się ku filmowym eksperymentom (film strukturalny, dzienniki filmowy). Reżyserka bardzo wcześnie potwierdziła swój talent, realizując, w wieku zaledwie dwudziestupięciu lat, Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy 23, 1080 Bruksela, arcydzieło europejskiego kina modernistycznego. Film natychmiast zwrócił uwagę publiczności i krytyki filmowej i już pod koniec lat siedemdziesiątych Akerman uznawano za jedną z najważniejszych reżyserek europejskiego kina autorskiego.

Marilyn Watelet (ur. w Brukseli, 26.07.1948), absolwentka INSAS (szkoły filmowej w Brukseli), w latach siedemdziesiątych pracowała w RTBF (telewizji belgijskiej). W 1975 roku wspólnie z Chantal Akerman założyła wytwórnię Paradise-Films, w której skoncentrowała się na pracy producenckiej (od asystentury, po kierowanie produkcją). Od tego momentu Watelet jest ściśle związana z twórczością Akerman; kobiety są nie tylko przyjaciółkami(poznały się już w liceum), ale także współpracownicami (wiele filmów Akerman wyprodukowała właśnie Watelet).

W latach 90 Marilyn Watelet sama stanęła za kamerą. Jej pierwsze filmy dokumentalne, zrealizowane wraz z Szymonem Zaleskim, odniosły sukcesy na wielu festiwalach. Są to m. in Fin de Siglo, czy Ecole 27 - film o żydowskich uczniach z 27 szkoły podstawowej w Łodzi, którzy opuścili miasto w 68 roku. Watelet podróżowała też z kamera po małych, belgijskich salach koncertowych, gdzie odkrywała subkulturę blackmetalową (Blackmetal, 1998). Organizowała też przeglądy filmów francuskojęzycznych i europejskich, między innymi w Algierii i na Kubie. Obecnie Watelet opracowuje program radiowy Chicago 1000 Bruksela.

Organizatorzy cyklu: Fundacja Biblioteka Babel, Klub Krytyki Politycznej w Łodzi, Teatr Nowy, Koło Naukowe Filmoznawców UŁ, Koło Naukowe Romanistów UŁ

Partner: Muzeum Sztuki w Łodzi

22:51, filmoznawczo
Link Dodaj komentarz »